Ken je iemand in je omgeving die depressief is? Je kunt een aantal dingen doen om te helpen. Om te beginnen is erover praten heel belangrijk. Bij ernstige acute klachten, zoals gedachten aan of plannen voor zelfmoord, is het belangrijk om direct contact op te nemen met de huisarts.

Tips om iemand met een depressie te steunen

  • Lees zoveel mogelijk over depressie. Er zijn verschillende websites, zoals www.mentaalvitaal.nl en www.depressievereniging.nl. Op deze websites vind je meer informatie over depressie, maar ook tips en verhalen.
  • Ga naar bijeenkomsten of cursussen, voor familie en naasten.
  • Houd contact met je depressieve vriend, vriendin of familielid. Met iets simpels, zoals een wandelingetje of winkelen, voorkom je al dat hij of zij geïsoleerd raakt.
  • Geef 'onvoorwaardelijke' steun aan iemand die depressief is, maak duidelijk dat het niet uitmaakt hoe je naaste zich voelt of gedraagt, dat dit geen invloed heeft op jullie vriendschap, band of relatie.
  • Probeer met elkaar te blijven praten maar leg geen nadruk op praten. Samen zijn kan soms al genoeg zijn.
  • Luister met aandacht, vermijd kritiek en vraag geen aandacht voor de eigen problemen die de depressie van iemand anders bij je oproept of veroorzaakt.
  • Geef zo weinig mogelijk goedbedoelde adviezen. Dat blijkt bij mensen met een depressie averechts te werken.
  • Accepteer dat hij of zij weinig kan, vooral in de eerste tijd en moeite heeft om ergens toe te komen.
  • Word niet boos om vergeetachtigheid en slecht luisteren en moeheid want dat zijn symptomen van de depressie en geen onwil. Je mag er natuurlijk wel met elkaar over praten en samen oplossingen proberen te vinden.
  • Wees niet te kritisch over zaken die misgaan of taken die blijven liggen. Als je depressief bent heb je een overmaat aan zelfkritiek en een gevoel van waardeloosheid. Een kritische houding van de omgeving is daarom extra pijnlijk.
  • Let op mogelijk gevaar voor gedachten over suicide, geef ruimte en vertrouwen om ook over dit soort onderwerpen te praten. Adviseer tijdig professionele hulp als er sprake is van dit soort gedachten.
  • Prijs iedere vooruitgang, hoe klein ook. Blijf positief en probeer daarin 'echt' te blijven.
  • Steun de persoon om in behandeling te gaan of de adviezen van de deskundige serieus te nemen. Ga zo mogelijk mee met de betrokkene naar de huisarts of GGZ hulpverlener.

Steun voor jezelf

  • Houd ook contact met anderen. Het is belangrijk dat je zelf af en toe ook je hart lucht bij iemand anders.
  • Probeer je eventuele gevoelens van onmacht of boosheid vanwege de situatie te aanvaarden maar bespreek deze met iemand anders. Laat ze niet merken ten opzichte van je naaste.
  • Geef je grenzen aan. Helpen betekent niet dat je alle taken overneemt. Geef duidelijk aan tot waar je kunt gaan.
  • Blijf je eigen dingen doen. Zorg dat je ook plezier hebt en ontspant. Die lucht heb je nodig: zo voorkom je dat je zelf overbelast raakt. Roep hulp in van anderen als dat nodig is en zorg voor ontspanning.
  • Pieker je veel? Slaap je slecht? Heb je stress? Ook als partner, ouder, vriend of collega kun je baat hebben bij de gratis online trainingen op snelbeterinjevel.nl. Bijvoorbeeld de trainingen “Beter slapen”, “Minder stress” of “Minder piekeren”. Informatie, tips, maar vooral veel oefeningen! Je leert wat je zelf kunt doen om weer lekkerder in je vel te zitten.