Bij depressieve klachten voel je je vaak sociaal, emotioneel én lichamelijk veel minder sterk. Het is dan goed om actief te blijven en contact te houden met anderen.

Tips bij depressieve klachten

Heb je last van depressieve klachten of een depressie? Met onderstaande tips kun je elk geval aan de slag:

  • Blijf actief. Spreek een paar keer per week met iemand af. Samen een kop thee drinken is al een mooie stap
  • Kom in beweging. Probeer iedere dag minimaal een half uur te bewegen. Bijvoorbeeld door te gaan wandelen of te sporten
  • Probeer zo gezond mogelijk te blijven eten.
  • Vermijd drugs en alcohol, dit kan de klachten verergeren.
  • Breng structuur aan in de dag. Dat geeft houvast. Sta op tijd op, eet driemaal per dag en ga op tijd weer naar bed.
  • Onderhoud contact met vrienden en familie. Misschien heb je niet zo veel behoefte aan contact, maar verbreek het niet. Je  naasten zijn belangrijk, als steun en voor je herstel. Onderzoek samen hoe je het beste kunt omgaan met je depressie.
  • Zoek steun bij lotgenoten. Verhalen van andere mensen met een depressie kunnen waardevol en troostend zijn. Herkenbare verhalen van andere mensen kunnen voor opluchting zorgen. Via de depressievereniging kun je in contact komen met lotgenoten.
  • Wees open over je klachten. Vertel over je gevoelens. Praat met mensen die belangrijk voor je zijn. Je staat er dan niet zo alleen voor. Je kunt natuurlijk ook professionele hulp zoeken om over je gevoelens te praten. Tips voor gesprekken vind je op de website samensterkzonderstigma.nl.
  • Op de website Mindblue.nl kun je ervaringsverhalen lezen, je eigen ervaringen delen en in contact komen met anderen.